Proces en gevraagd besluit
Proces
In deze Tweede tussenrapportage worden per programma voorstellen gedaan om de begroting 2024 aan te passen naar aanleiding van gebleken afwijkingen in de uitvoering. Om de tussenrapportage te kunnen maken is met alle budgethouders gesproken over de voortgang in de beleidsuitvoering en de eventuele knelpunten in de uitvoering van de begroting 2024.
In dit onderdeel wordt achtereenvolgens de stand van zaken toegelicht op de volgende onderdelen:
- Nieuwe ontwikkelingen en onzekerheden;
- Duiding van de financieel technische begrotingswijzigingen
Nieuwe ontwikkelingen en onzekerheden
In de uitvoering van de begroting doen zich nieuwe ontwikkelingen voor en geldt voor een aantal onzekerheden dat deze nog onverminderd aanwezig zijn.
Uitwerking nieuw kabinetsbeleid
In de tweede tussenrapportage zijn nog geen uitwerkingen van het beleid van het nieuwe kabinet opgenomen. De periode waar de tweede tussenrapportage op ziet was daarvoor te kort. Als zich effecten voordoen in 2024 worden deze opgenomen in de decembernota.
Onderzoek Willemsoord en Stichting Erfgoed Den Helder (SEDH)
De besluiten over de uitwerkingen naar aanleiding van het onderzoek worden in september aan de raad aangeboden. Zowel voor de BV Willemsoord als voor de Stichting Erfgoed is sprake van verliezen welke niet eerder zijn verwerkt in gemeenterekening. Voor de Stichting Erfgoed geldt dat de tekorten uit voorgaande jaren nu worden voorgelegd. Beide verliezen zijn verwerkt in de financiële ontwikkeling. Het verlies wordt gezien als onvermijdelijk en verwerking is nodig om een correcte stand van de ontwikkeling van het resultaat te kunnen presenteren.
Gemeenschappelijke regeling gesubsidieerde arbeid
De GrGA heeft aangegeven dat zij eind dit jaar een tekort verwachten. Dit wordt veroorzaakt door de halfjaarlijkse verhoging van de CAO-lonen per juli 2024 waarmee onvoldoende rekening is gehouden ten tijde van de opstelling van onze begroting 2024. Dit hebben we nog niet meegenomen in de cijfers van deze tussenrapportage. Uit voorlopige cijfers lijkt het erop dat wij onze taakstelling met betrekking tot beschut werk en duurzaam aan het werk met LKS niet halen. Dat zou betekenen dat we op dit punt een subsidieoverschot ontstaat. We wachten de ontwikkelingen in het laatste kwartaal af. In de decembernota komen we hierop terug.
Verwacht tekort jeugdzorg
We zien oplopende kosten bij de jeugdzorg, deze aanpassing hebben we nog niet verwerkt in deze tussenrapportage. Team Zorg neemt maatregelen die toezien op het verstrekken van hulp waar nodig en afschalen waar dat kan. De besluitvorming daarvan blijft altijd binnen de grenzen van de mogelijkheden en rekening houdend met de individuele behoefte van de inwoner. Daar waar we bezig zijn de zorg betaalbaar te houden zien we tegelijkertijd een stijging van de hulpvraag. Door de oplopende wachtlijsten verergert de problematiek snel waardoor inzet van zwaardere hulp nodig is. We hebben te maken met een verstopte zorgketen. Hierdoor lopen kosten verder op en is beheersing daarvan maar tot op zekere hoogte mogelijk. Er komt een beeldvormende avond waarbij de oplopende kosten van jeugdzorg een onderdeel zal zijn. In de december nota 2024 zullen we het extra benodigde bedrag onderbouwen en bijstellen.
Ontwikkelingen BUIG
We zien dat de BUIG uitgaven boven het begrote budget uitkomen. We hebben dit nog niet bijgesteld in deze tussenrapportage, aangezien we nog een definitieve uitkering BUIG ontvangen. Deze komt gewoonlijk eind september beschikbaar. De uitkomsten verwerken we in de december nota 2024.
Specifieke projecten
Wet Open overheid
· Organisaties kunnen kiezen voor een eigen omgeving om te publiceren en een verwijzing (index) te maken naar een landelijk platform. De gemeente kiest in 2024 voor samenwerking met het Regionaal Archief Alkmaar, waarmee we al samenwerken. Het Regionaal Archief Alkmaar wil dit proces faciliteren door een publicatieplatform te ontwikkelen, zodat we in 2025 een aantal verplichte informatiecategorieën kunnen publiceren. De kosten voor dit project zijn nog niet bekend.
· Passieve openbaarmaking betreft het openbaar maken van informatie nadat hierom is verzocht. Dit wordt een Woo-verzoek genoemd. Woo-verzoeken blijven we goed afwikkelen volgens vastgestelde richtlijnen en procedures. In 2024 is een tool ontwikkeld die dit proces intern ondersteunt. In de komende periode wordt deze tool geïmplementeerd.
·Een goed georganiseerde informatiehuishouding is een belangrijke randvoorwaarde voor het actief openbaar maken van de verplichte informatie in de Woo. Het opschonen en overzetten van ongestructureerde data is hiervan een onderdeel. Het voorstel is in 2024 uitgewerkt en zal de komende periode projectmatig worden opgepakt.
Financieel technische wijzigingen
In de verschillende programma's zijn wijzigingen met een financieel technische karakter verwerkt. Dit zijn wijzigingen die noodzakelijk zijn om de begroting aan te passen aan de baten en de lasten die voor de doelstellingen beschikbaar zijn, maar zonder dat hiermee het beleid wordt gewijzigd. Het betreft zowel verschuivingen tussen de programma's onderling als het ophogen van zowel de lasten als de baten in de begroting als gevolg van wijziging in externe geldstromen.
De verschuivingen tussen programma's hebben met name betrekking op het verwerken van de stelpost voor prijsstijging die is opgenomen in programma 1 en nu is verdeeld.
De hogere baten en lasten hebben betrekking op een aanpassing van in totaal ruim € 10,1 miljoen. Hieronder de belangrijkste posten:
Programma 1
- Samenwerking in de Noordkop voor € 6,6 miljoen. Dit betreft voor € 2,8 miljoen nieuwe gelden van de Provincie en de gemeente Schagen en voor € 3,8 miljoen de eerder ontvangen middelen welke opgenomen waren op de balans;
- Vervroegd Uittreden en Helders Perspectief, ten laste van reserves voor samen € 0,3 miljoen;
- burgerzaken i.v.m. actualisering van de aantallen paspoorten, rijbewijzen, ID en dergelijke: € 272.000
Programma 2
- Integraal Zorgakkoord, Esf-middelen regionale arbeidsmarkt, de Hotel- en accommodatieregeling, samen voor € 2,1 miljoen
Programma 3
- bijstellingen in de verschillende grondexploitaties voor samen € 0,5 miljoen
Programma 4
- doorlopende Rioleringsprojecten voorgaande jaren ten laste van de voorziening rioelring voor € 0,4 miljoen.
De stijging van de uitkering uit het gemeentefonds wordt niet als financieel technische post gepresenteerd.
Kredieten
In de tweede tussenrapportage zijn de kredieten voor 2024 geactualiseerd. De raadsbesluiten voor nieuwe kredieten zijn verwerkt en op een enkel onderdeel wordt bijstelling gevraagd van een eerder verstrekt krediet:
Nieuwe kredieten (reeds door de raad besloten):
In de periode juni tot en met 15 juli 2024 zijn de volgende raadsbesluiten verwerkt in de begroting:
December 2022: SLA Havenbedrijf, € 1,2 miljoen in 2024
Juni 2024 De Lichtlijn, verhoging € 1,56 miljoen
Juni 2024 FC Den Helder, verhoging € 0,4 miljoen
Mei 2024: bouw krediet Prinses Margriet School, Kinderopvang en grond, € 10,6 miljoen.
Afsluiten kredieten:
Het krediet overdekte fietsenstalling stadshart komt te vervallen omdat er op dit moment geen uitvoeringsmogelijkheid is. Indien deze alsnog beschikbaar komt wordt een nieuwe krediet aanvraag gedaan. In het raadsbesluit wordt de raad voorgesteld het bestaande krediet in te trekken.
Fasering krediet uitgaven:
In de voorbereiding op de begroting 2025 is getoetst of de uitgaven op de kredieten daadwerkelijk kunnen plaatsvinden in 2024. Naar aanleiding hiervan is een investeringsraming 2024-2028 geactualiseerd. Deze actualisatie werkt door in de begroting 2025-2028 in de vorm van lagere kapitaallasten in 2025 en 2026. Dit is verwerkt in de concept programmabegroting 2025.
Na deze bijstelling bedraagt het geraamde netto besteding op kredieten in 2025 maximaal € 37,7 miljoen.
Besluitvorming
De door uw raad te nemen besluiten luiden als volgt:
- De 2e tussenrapportage 2024 en de daarin opgenomen bijstelling van de activiteiten voor kennisgeving aan te nemen;
- De in deze rapportage opgenomen mutaties in de reserves vast te stellen. Het overzicht van deze mutaties is te vinden op pagina 23;
- De financiële aanpassingen vast te stellen en de begroting 2024 conform te wijzigen. De mutaties zijn per programma toegelicht en de samenvatting staat op pagina 24 van deze rapportage;
- Het krediet overdekte fietsenstalling stadshart van € 1,2 miljoen in te trekken.