Leeswijzer
De 2e tussenrapportage 2024 gaat in op de afwijkingen ten opzichte van de begroting 2024 en de bijstellingen in de eerste tussenrapportage. In overeenstemming met de financiële verordening 2024 worden nu alleen de afwijkingen beschreven die zich voordoen bij de uitvoering van het vastgestelde beleid. In de financiële verordening 2024 zijn de volgende afwijkingen benoemd:
- op beoogde beleidsdoelen, beoogde activiteiten, geautoriseerde exploitatiebudgetten, investeringskredieten en grondexploitaties;
- groter dan € 100.000 per taakveld per programma, voor zowel baten als lasten;
- op investeringskredieten met minimaal 5 procent van het krediet, met een minimum van € 50.000;
In de verordening is verder bepaalt dat de indeling van de tussenrapportage de programma-indeling van de begroting volgt. In deze leeswijzer wordt aangegeven hoe de tussenrapportage is opgebouwd en de financiële techniek achter de wijzigingen geduid.
In het onderdeel Proces en gevraagd besluit schetsen we hoe de tussenrapportage tot stand is gekomen en welke zaken naast de programmadoelen en de autonome wijzigingen een rol spelen. We gaan in de rapportage alleen in op de afwijkingen. Achtereenvolgens betreft dat:
- de inhoud van de financieel technische wijzigingen in de begroting;
- de actualisatie van de openstaande kredieten;
Tot slot wordt in dit onderdeel het concept raadsbesluit gepresenteerd waarmee de 2e Tussenrapportage wordt aangeboden aan de Raad.
In het onderdeel Programma's komen achtereenvolgens per programma aan de orde:
- afwijkingen in de realisatie van de doelen ten opzichte van de 1e tussenrapportage;
- bijstelling van de begroting op basis van de inzichten tot en met 15 juli 2024;
- eventuele bijstelling van kredieten op basis van de inzichten tot en met 15 juli 2024;
In het Financieel overzicht worden de afwijkingen in de financiële uitvoering weergegeven. De afwijkingen worden gepresenteerd in een overzichtstabel waarbij de volgende toelichtingsregels zijn gehanteerd:
- Administratieve wijzigingen
Dit zijn financiële wijzigingen binnen de lasten of de baten zonder financieel effect op het totaal van de baten en lasten van het programma. Deze wijzigingen betreffen veel al een verschuiving tussen kostensoorten of een interne verbijzondering van het budget, waarbij soms verschuivingen tussen budgetbeheerders plaats vindt. Deze mutaties zijn nodig om de betrokkenen in de organisatie duidelijkheid te geven over hun financiële verantwoordelijkheid.
Deze mutaties worden niet verder toegelicht in de bestuursrapportage vanwege het neutrale effect op het volume aan lasten en baten per programma. Wijzigingen tussen programma's die eveneens zonder effect zijn op het rekeningresultaat worden als technisch financiële wijziging gepresenteerd (zie onderdeel d).
- Financieel technische wijzigingen
In deze categorie worden de volgende soorten wijzigingen verwerkt:
- Verschuivingen tussen programma's waarbij het resultaat van de begroting als geheel niet wijzigt.
- Het opnemen van hogere baten en lasten samenhangend met rijksregelingen, provinciale subsidies en andere geldstromen van derden.
De Financieel technische wijzigingen zijn kort toegelicht in het onderdeel Proces en gevraagd besluit.
- Autonome ontwikkelingen
Dit zijn ontwikkelingen waar géén inhoudelijke invloed meer op is. De financiële effecten zijn onontkoombaar en noodzakelijk. Conform de financiële verordening moeten wijzigingen worden toegelicht die groter zijn dan € 100.000 voor de baten en/of de lasten. Wijzigingen die kleiner zijn worden als verzameling "overige kleine wijzigingen" met vermelding van het taakveld als één wijziging gepresenteerd. Omdat er sprake is van slechts zes wijzigingen en de wijzigingen zich niet laten bundelen in een taakveld vindt individuele toelichting plaats.
Om te bepalen of een mutatie een autonome ontwikkeling is, worden twee criteria gehanteerd:
- er is sprake van een door de raad genomen besluit waarin de financiële afwijking is vastgelegd. Voor de 2e tussenrapportage wordt daarbij de datum van 15 juli gehanteerd als peilmoment;
- een nieuwe ontwikkeling in 2024 die voor de gemeente niet beïnvloedbaar is;
De autonome ontwikkelingen worden toegelicht. In het geval er sprake is van een eerder genomen raadsbesluit wordt kortheidshalve volstaan met de vermelding van het Raadsbesluit en het onderwerp.
- De inzet van reserves
In deze categorie wordt de mutaties op de reserves benoemd die verbonden is aan de autonome ontwikkelingen. Deze wijziging wordt niet toegelicht omdat dit al is gedaan in het onderdeel autonome ontwikkeling .
In het onderdeel Investeringen wordt stilgestaan bij aanpassingen voorgestelde aanpassingen in de afzonderlijke kredieten als dit leidt tot een overschrijding van het krediet met 5% met een minimum van € 50.000.
In het onderdeel mutaties reserves wordt getoond welke wijzigingen in de 2e turap zijn verwerkt.
In de Recapitulatie wordt het geheel aan wijzigingen in de exploitatie 2024 weergegeven.